Η σημασία της ισορροπημένης διατροφής κατά την περίοδο των εορτών

Οι φετινές γιορτές μας βρίσκουν αντιμέτωπους για άλλη μια χρονιά με την εξάπλωση του κορωνοϊού και πιο συγκεκριμένα με τη μεταδοτική παράλλαξη Όμικρον. Είναι σημαντικό και αυτές τις γιορτές να προστατεύσουμε την υγεία μας προσέχοντας τη διατροφή μας γύρω από το εορταστικό τραπέζι. Ας χαρούμε τις γαστριμαργικές απολαύσεις των γιορτών ενισχύοντας το ανοσοποιητικό μας, προσέχοντας την υπερβολική κατανάλωση θερμίδων και βάζοντας όριο στην κατανάλωση αλκοόλ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια των εορτών έως και τα μέσα Ιανουαρίου η προσέλευση των ασθενών στα επείγοντα περιστατικά των νοσοκομείων παρουσιάζει αύξηση.

Ποιες ασθένειες είναι οι συνηθέστερες κατά την περίοδο των εορτών;

Καρδιαγγειακά επεισόδια: εγκεφαλικά επεισόδια, εμφράγματα, στηθαγχικά επεισόδια, επιδείνωση της πίεσης

Γαστρεντερικά προβλήματα: γαστρίτιδα, πεπτικό έλκος, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, οξεία χολοκυστίτιδα, οξεία παγκρεατίτιδα, κολίτιδες

Απορρύθμιση μεταβολικών νόσων, με κυρίαρχο τoν Σακχαρώδη Διαβήτη.

Συμβουλή: Καλό θα ήταν στην πρώτη εμφάνιση ασυνηθών ενοχλημάτων ή γνωστών συμπτωμάτων να απευθυνθείτε στο θεράποντα ιατρό σας ή να προσέλθετε στο πλησιέστερο νοσοκομείο.

Βάλτε τη Βιταμίνη C στη διατροφή σας κατά την περίοδο των εορτών

Η θωράκιση του ανοσοποιητικού συστήματος τη χειμερινή περίοδο και ειδικά την περίοδο εξάπλωσης του κορωνοϊού είναι απαραίτητη. Τα εσπεριδοειδή είναι οι «βασιλιάδες» της βιταμίνης C και είναι μια από τις πιο αποτελεσματικές επιλογές για ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Το εορταστικό διαιτολόγιο είναι πλούσιο σε πορτοκάλια, μανταρίνια, λεμόνια, γκρέιπφρουτ ή λάιμ. Μπορείτε να τα βάλετε στο φαγητό, να κάνετε χυμούς ή να αντικαταστήσετε το γλυκό μετά το φαγητό.

Άλλες τροφές που ταιριάζουν στο εορταστικό τραπέζι και είναι πλούσιες σε βιταμίνη C είναι η γλυκοπατάτα, τα αμύγδαλα και τα πουλερικά.

Ιατρικό ιστορικό και φαρμακευτική αγωγή

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να επιδείξουν άτομα που έχουν βεβαρημένο ιστορικό και ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή, καθώς και εκείνα τα άτομα που υποβάλλονται σε ειδικές δίαιτες.

Γιατί να προτιμήσετε το μελομακάρονο για γλύκισμα;

Το μελομακάρονο έχει λιγότερες θερμίδες και χαμηλότερες ποσότητες κορεσμένων λιπιδίων.
Το μελομακάρονο (35γρ) έχει 190 θερμίδες ενώ ο κουραμπιές (40γρ) 240.

Τι ποτό να επιλέξετε;

Το λευκό κρασί συμβάλλει στην πρόληψη των καρδιακών παθήσεων. Επίσης, είναι αποτελεσματικό για την προώθηση της υγείας των πνευμόνων.

Το κόκκινο κρασί έχει περισσότερα οφέλη για την υγεία σας σε σύγκριση με το λευκό καθώς περιέχει ένα ισχυρό είδος αντιοξειδωτικών τη ρεσβερατρόλη και πολυφαινόλες. Προσφέρει εξαιρετική προστασία για τα αιμοφόρα αγγεία και μπορεί να εξουδετερώσει τους θρόμβους στο αίμα, να μειώσει την πίεση του αίματος. Οι πολυφαινόλες ελέγχουν τη χοληστερόλη, βοηθούν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και στην καταπολέμηση επιβλαβών βακτηρίων και την πρόληψη του καρκίνου.

Σύμφωνα με έρευνες, η κατανάλωση νερού πριν από το γεύμα συμβάλλει στην απώλεια βάρους. Περίπου δύο ποτήρια νερό (500 ml) πριν το φαγητό προωθούν το αίσθημα του κορεσμού, οδηγώντας σε μικρότερη πρόσληψη τροφής, άρα και θερμίδων, αναφέρει σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Obesity.

Το να πίνει κανείς νερό κατά τη διάρκεια του φαγητού δεν είναι βλαβερό και μπορεί να μαλακώσει τη σκληρή τροφή. Βέβαια, καλό είναι να μην πίνει κανείς νερό ακριβώς πριν καταπιεί το φαγητό έτσι ώστε να μην εμποδίσει τα ένζυμα να ανακατευτούν με τη τροφή. Όταν κάποιος κάνει διάλειμμα ενώ τρώει για να πιει νερό, τότε επιβραδύνει τη διαδικασία της βρώσης. Αυτό έχει αποτέλεσμα να τρώει λιγότερο, ακριβώς όσο χρειάζεται.

Σύμφωνα με τη Mayo Clinic, το νερό μετά από ένα γεύμα όχι μόνο δεν επεμβαίνει στην πέψη αλλά μάλιστα τη διευκολύνει. Το ίδιο ισχύει εάν πίνετε νερό κατά τη διάρκεια του γεύματός σας.

Συμβουλή: Εάν η κατανάλωση νερού κατά τη διάρκεια του φαγητού σας φανεί οδυνηρή για τον οργανισμό σας και αισθάνεστε φουσκωμένοι ή έχετε γαστρική παλινδρόμηση, τότε καλό είναι να πίνετε νερό πριν ή μετά το γεύμα.

Η σημασία ενός καλού πρωινού την ημέρα του εορταστικού τραπεζιού

Το πρωινό και κατά την περίοδο των γιορτών συνεχίζει να αποτελεί ίσως το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας. Αν ξεκινήσετε την ημέρα σας με μια ισορροπημένη διατροφή που να προσφέρει πληθώρα θρεπτικών συστατικών, τότε έχετε πολύ περισσότερες πιθανότητες στην συνέχεια της γιορτινής ημέρας να συνεχίσετε έτσι όσο δύσκολο και αν ακούγεται αυτό.

Οι ξηροί καρποί ως σνακ την περίοδο των εορτών

Τα αποξηραμένα φρούτα μπορούν επίσης να αποτελέσουν ένα εύγευστο και θρεπτικό snack. Οι χουρμάδες, τα σύκα, τα δαμάσκηνα και τα βερίκοκα είναι όλα άριστες επιλογές. Από την ομάδα των ξηρών καρπών, η μακράν καλύτερη επιλογή είναι τα κάστανα, καθώς η λιποπεριεκτικότητά τους είναι χαμηλή. Αξιοποιώντας τις παραπάνω επιλογές θα ελέγξετε την πείνα και τον κορεσμό σας τις ημέρες των εορτών και θα αποφύγετε το τσιμπολόγημα και άλλες λιγότερο υγιεινές επιλογές.

Συμβουλή: Το να μη φάτε όλη μέρα για να έχετε χώρο στο στομάχι για το γιορτινό τραπέζι δεν είναι μια σωστή επιλογή όπως ούτε και το να μη φάτε τίποτα την επόμενη μέρα. Ο οργανισμός μπορεί να πάθει σοκ. Προτιμήστε σνακ και μικρά γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά όχι να «τσιμπολογάτε» τα διάφορα ορεκτικά εδέσματα όπως τυριά και ότι άλλο έχει μέχρι να σερβιριστεί το φαγητό.

Βρισκόμαστε εν μέσω μια διαφορετικής εορταστικής περιόδου. Για να απολαύσετε και τις φετινές εορτές ακολουθήστε μια ισορροπημένη διατροφή. Φροντίστε να αποφύγετε τροφές που επιβαρύνουν τον οργανισμό με σάκχαρα και λιπαρά. Ακολουθήστε τη συμβουλή του γιατρού σας αν πρέπει να ακολουθήσετε ειδική διατροφή και μην ξεχνάτε τη σημασία του νερού για την πέψη.

Απολαύστε με ασφάλεια το εορταστικό τραπέζι με τους δικούς σας και κάντε ένα rapid test πριν την επίσκεψή σας!
To Test Point του «Θεραπευτηρίου Αθηνών» (Ι. Δροσοπούλου 24, Κυψέλη) θα λειτουργεί και τις ημέρες των εορτών.